علیرضا رفیعی پور مدیرکل دامپزشکی استان البرز:

در حوزه سلامت جامعه، دامپزشکی مهم‌ترین سهم را دارد

در حوزه سلامت جامعه، دامپزشکی مهم‌ترین سهم را دارد
شناسه خبـر : ۱۱۴۶۱۹ چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸

نشست خبری رفیعی‌پور مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اصحاب رسانه در محل این اداره کل برگزار شد.

به گزارش شهروند البرز در این نشست مدیرکل دامپزشکی استان البرز ضمن بیان این  که بدنبال این هستیم  ، تامین و تضمین سلامت و کیفیت و تضمین فرآورده ها را ایجاد کنیم و مردم خیالشان از مصرف گوشت آسوده باشد اظهار کرد: دامپزشکی در این موضوع مسوولیت مستقیم خود را باید انجام دهد اما همه دستگاه‌ها وظیفه دارند در حوزه بهداشت عمومی فعالیت کنند.

 

رفیعی پور بیان کرد: همه باید به فعالیت های لازم بپردازند تا در ایام خاصی همچون عید قربان و محرم که از اهمیت خاصی برخوردار است فعالیت‌ها به نحو شایسته انجام شود.

 

وی تصریح کرد: شرایط مخاطرت بهداشتی،از جمله تب مالت، بیماری سل و ... زمانی که ذبح دام کثیف انجام شود و ضوابط،بهداشتی انجام نشود ذبح غیر بهداشتی سبب ایجاد بیماری در جامعه خواهد شد.

 

این مسوول با بیان این که اقدامات آگاهی سازی مردم به خوبی انجام‌شده است گفت: با صحبت با روسای هیات های مذهبی، مردم و ... فرهنگ تهیه و استفاده از ذبح بهداشتی دام و خرید از منابع مطمئن ایجاد گردید و همراهی این بزرگواران در طرح تشدید سبب شده مردم به شرایط مناسب و قابل قبول در این زمینه برسند.

 

مديرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به این مطلب که طی ۱۰ سال اجرای طرح های تشدیدی به این نقطه رسیده‌ایم اظهار کرد: همکاری مردم در این زمینه کارگشا و قابل تقدیر بوده است.

 

علیرضا رفیعی‌پور ادامه داد: به دلیل واردات گوشت طرح تشدید نظارت بهداشتی روزانه از مراکز عرضه گوشت های وارداتی خصوصا فروشگاه‌های بزرگ از یک هفته پیش آغاز و به صورت روزانه از مراکز عمده فروش روزانه انجام می‌شود.

 

وی افزود: حدود ۷ اکیپ ثابت و ۱۱ اکیپ سیار و ۴۰ ناطر شرعی تاسوعا و عاشورا و ایام محرم نظارت ویژه ای داشته و تعداد دام بازرسی شده حدود ۸۳۰ راس گاو و گوسفند مورد نظارت در غیر کشتارگاه ها قرار گرفته است.

 

رفیعی پور بیان کرد: از این تعداد نزدیک ۳۱ مورد اصلاح داشته و اندامی از دام‌غیر قابل مصرف شناخته شده است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان این مهم که امسال میزان اکیپ های ثابت ۷ مورد در هر شهرستان بوده و یک اکیپ ثابت در هر شهرستان در خدمت مردم است گفت: حدود ۲۱ مورد اکیپ سیار برای گزارش مردمی به گشت زنی در محلات به صورت سیار گشت فعالیت خواهند کرد.

 

وی همچنین تصریح کرد:۲۸ هزار راس دام در سه ماهه اول سال جاری ذبح شده است.

 

رفیعی پور اظهار کرد: ۲۴ هزار مورد بازدید توسط همکاران‌ما در کل مراکز عرضه دام انجام شده که از این تعداد ۴۰۵ مورد غیر بهداشتی تشخیص داده شده که منجر به ضبط ۳۱ هزار فرآورده خامی گردیده و همچنین و ۱۸ هزار کیلوگرم غیرقابل مصرف شناخته شده است.

 

این‌مسوول اعلام کرد: حدود ۶ میلیون قطعه ذبح در شش ماهه اخیر داشته ایم که ۲۳ هزار کیلوگرم از این‌مقدار غیر قابل مصرف شناخته شده و از چرخه مصرف خارج شد.

 

وی خبر داد:‌در سه ماهه گذسته ۲۵۰ میلیون تن گوشت گرم وارداتی به استان داشته ایم.

 

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان این که در حوزه سلامت جامعه مهم ترین سهم را دامپزشکی دارد اظهار کرد: وظیفه ما به صورت مطلق پیشگیری بهتر از درمان است چرا که به دلیل مسوولیت مستقیم ما در بخش کشاورزی و دام و وابستگی آن به سلامت و کیفیت سفره مردم وابسته است‌.

 

علیرضا رفیعی‌پور گفت:دامپزشکی با اقداماتی که انجام داده تلفات مرغی از ۱۷ و نیم درصد به ۷ تا حدود ۹ درصد رسیده است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان این که یک میلیارد و ۷۰۰ در حوزه جوجه‌ریزی رسیده‌ایم اظهار کرد: ظرفیت ها وجود دارد و تنها راه ورود به این حوزه دامپزشکی است و می‌توانیم تا ۳ و ۳.۶ جوجه ریزی داشته و این را می‌توان تا ۴ و یا تا شش مرحله با موازین بهداشتی برسانیم .

نویسنده : آمنه شکوهی

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz